By skutecznie oddać głos w nadchodzących wyborach samorządowych zalecamy weryfikację danych w Centralnym Rejestrze Wyborców. Najszybciej można ją przeprowadzić drogą elektroniczną:
-
korzystając z aplikacji mObywatel
-
lub za pośrednictwem strony: https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-swoje-dane-w-centralnym-rejestrze-wyborcow2
Jeśli nie figurujesz w Centralnym Rejestrze Wyborców powinieneś złożyć wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania, w urzędzie gminy, w której mieszkasz.
Ujęcie w stałym obwodzie głosowania daje Ci możliwość głosowania w miejscu Twojego zamieszkania lub przebywania i dotyczy wszystkich wyborów/referendów, nie jest wpisem jednorazowym (skutkuje na każde kolejne wybory/referenda).
Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania można składać przez cały rok.
Możesz zostać ujęty w stałym obwodzie głosowania w gminie Czernica, jeżeli:
-
mieszkasz na stałe na terenie gminy Czernica, a nie jesteś zameldowany tu na pobyt stały;
-
przebywasz na stałe na terenie gminy Czernica, ale nigdzie nie zamieszkujesz (jesteś bezdomny);
-
mieszkasz na stałe na terenie gminy Czernica, ale pod innym adresem niż jesteś zameldowany na pobyt stały;
-
jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Irlandii, a nie jesteś obywatelem polskim i mieszkasz na stałe na terenie gminy Czernica.
Pamiętaj, że możesz być ujęty tylko w stałym obwodzie głosowania tylko pod jednym adresem - dlatego zostaniesz wykreślony z obwodu głosowania pod dotychczasowym adresem.
Aby zostać ujętym w stałym obwodzie głosowania potrzebny jest:
-
dokument tożsamości (dowód osobisty, mDowód, paszport);
-
wniosek u ujęcie w stałym obwodzie głosowania - pobierz go i wypełnij, a następnie wydrukuj. Jeżeli nie możesz go wydrukować, wypełnisz go u nas.
Decyzję o ujęciu w stałym obwodzie głosowania uzyskasz wtedy, kiedy ustalimy, że mieszkasz na stałe pod określonym adresem na terenie gminy Czernica. W tym celu przedstawić należy dodatkowy dokument, który to potwierdzi np.
-
umowę najmu mieszkania,
-
oświadczenie właściciela mieszkania, w którym mieszkasz,
-
rachunek za prąd, na którym są twoje dane,
-
rachunek za gaz/wodę/internet, na którym są twoje dane,
-
zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy
-
pierwszą stronę zeznania rocznego PIT – jeśli rozliczasz się do I US
To urząd decyduje o tym, jak sprawdzi, gdzie mieszkasz.
Miejsce złożenia dokumentów
Wniosek możesz złożyć:
-
osobiście - w urzędzie gminy, w której mieszkasz;
-
za pośrednictwem poczty;
-
przez internet - jeśli masz Podpis Zaufany (Profil Zaufany), podpis osobisty, albo kwalifikowany podpis elektroniczny.
Termin i sposób załatwienia
Decyzja zostanie wydana w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Możesz odebrać ją osobiście lub zostanie wysłana pod adres zamieszkania wskazany we wniosku.