KOMUNIKAT
Rozpoczynamy budowę TAT na Swojczyce!
Przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry w kierunku Swojczyc, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną.
W nocy z piątku na sobotę (z 14 na 15 listopada) rozpoczną się prace przy budowie trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce. Oznacza to zmiany w organizacji ruchu oraz komunikacji zbiorowej.
Budowa TAT na Swojczyce to duża inwestycja o wartości blisko 140 milionów złotych, dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027.
Co obejmuje inwestycja?
To ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne obejmie budowę i przebudowę infrastruktury drogowo-torowej. Powstanie blisko 2 km nowego torowiska, nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
– W ramach inwestycji powstanie kilkanaście przystanków, nowa stacja prostownikowa oraz kilometry sieci trakcyjnej i jej zasilania. Tramwaje i autobusy będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Projekt zakłada również zastosowanie rozwiązań ekologicznych, w tym wprowadzenie zieleni do infrastruktury przystankowej – wylicza prezydent Jacek Sutryk.
Pętla na Swojczycach będzie zielona – jej wnętrze zostanie obsadzone drzewami.
Zieleń i elementy retencji pojawią się także na przystankach komunikacji miejskiej. Ciekawym rozwiązaniem będą zielone dachy wiat przystankowych, pokryte matami rozchodnikowymi. Powstaną także muldy chłonne.
Zasadzone zostanie około 380 drzew – m.in. klony, lipy, sosny i topole – oraz dziesiątki tysięcy krzewów. Drzewa, które mogłyby kolidować z sieciami podziemnymi, zostaną posadzone w specjalnych modułach antykompresyjnych z systemem napowietrzająco-nawadniającym.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie duży fragment ulicy Swojczyckiej oraz odcinek ulicy Mickiewicza – od pętli do nowych mostów Chrobrego. Powstanie także łącznik z ulicą Marca Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Przebudowa obejmie siedem skrzyżowań. Łącznie zmodernizowanych zostanie ok. 1,8 km jezdni, wybudowanych 2,7 km dróg dla rowerów i ok. 6 km nowych chodników.
Udogodnienia dla kierowców i rowerzystów
Powstanie również parking Park&Ride z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 samochodów, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla aut elektrycznych. Nawierzchnia parkingu będzie przepuszczalna, a obok znajdą się parkingi rowerowe.
W planie jest budowa prawie 380 latarni oświetleniowych, kilku kilometrów sieci wodociągowej (wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze), a także przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego i średniego napięcia. Zakres inwestycji obejmuje również budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz przebudowę sieci gazowej i telekomunikacyjnej.
Pierwszy tramwaj na Swojczyce pojedzie jesienią 2027 roku.
– To duże wyzwanie, ale i wielka zmiana. Należy zdawać sobie sprawę, że przebudujemy cały układ drogowy i sieci podziemne, co wiąże się z utrudnieniami w ruchu. Prace rozpoczniemy na terenie Swojczyc, a w kolejnym etapie zajmiemy się obszarem pętli na Sępolnie – podkreśla Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji.
Zmiany w organizacji ruchu
Od soboty 15 listopada ulica Swojczycka będzie jednokierunkowa. Kierowcy będą jechali nią tylko w kierunku Strachocina, Wojnowa, Kowal czy wyjazdu z Wrocławia. Objazd w kierunku centrum dla kierowców zostanie poprowadzony przez ulice Miłoszycką oraz Mydlaną. Na skrzyżowaniu ulic Kowalskiej, Miłoszyckiej i Mydlanej oraz Swojczyckiej, Monopolowej i Marca Polo ustawiona zostanie sygnalizacja świetlna.
Na terenie osiedla na Swojczycach zostaną wprowadzone zakazy zatrzymywania się. Przez osiedle będzie kursować dodatkowa linia autobusowa 715 w relacji pętla Sępolno – rondo nad Czarną Wodą.
Swoje trasy zmienią także regularne autobusy komunikacji miejskiej oraz aglomeracyjnej.









